5 rodzajów aplikacji mobilnych, z których warto korzystać

5 rodzajów aplikacji mobilnych, z których warto korzystać

​Zgodnie z wynikami badania „Zwyczaje Polaków związane z używaniem smartfonów i tabletów”, przeprowadzonego przez Millward Brown, większość Polaków korzysta ze smartfonu w celu wysyłania SMS-ów (78%), słuchania muzyki (57%) oraz robienia zdjęć (59%), nie zdając sobie sprawy z tego, jak duże są możliwości tego małego urządzenia.

Żyjemy w czasach intensywnie rozwijającej się technologii i często nie jesteśmy w stanie zgłębić wszystkich możliwości oferowanych przez nowe urządzenia i oprogramowanie. Według badań TNS 31% Polaków ma smartfona, ale zaledwie 18% deklaruje jego posiadanie, można zatem przypuszczać, że aż 13% nie jest w ogóle świadomych, że telefon, z którego korzystają, to smartfon. Warto poświęcić nieco czasu i zainteresować się aplikacjami, dzięki którym wykorzystanie urządzenia mobilnego będzie efektywniejsze. Tym bardziej, że jest z czego wybierać – jak podaje serwis zafinansowani.pl, każdego dnia pojawia się około 2500 nowych programów. Przyjrzyjmy się, jakie ciekawe propozycje można znaleźć w największych sklepach z aplikacjami, takich jak Sklep Windows Phone, App Store czy Google Play.

Obsługa kont bankowych

Aplikacje bankowe to bardzo rozbudowana gałąź programów na urządzenia mobilne. Banki walczą o klienta jak mogą, wprowadzając do swojej oferty nowe aplikacje lub ulepszając istniejące. Serwis mobirank.pl opublikował w tym roku listę 23 aplikacji banków (powiększoną w stosunku do ubiegłego roku o 7 pozycji) dostępnych na platformy Android oraz iOS. Na pierwszy miejscu znalazł się Meritum Bank, zaraz za nim Getin Bank, a podium zamykają ex aequo BZ WBK oraz T- Mobile Usługi Bankowe.

Komunikacja ze znajomymi

Komunikacja to jedna z tych kategorii, z których aplikacje pobierane są najczęściej. Nic w tym dziwnego – korzystając z odpowiedniej aplikacji, takiej jak np. WhatsApp, i dostępu do internetu, można komunikować się ze znajomymi bez płacenia wysokich rachunków za rozmowy. Ale wybór programów jest tutaj znacznie większy i każdy będzie w stanie odnaleźć narzędzie do porozumiewania się z bliskimi w taki sposób, jaki najbardziej mu odpowiada. Wypada w tym miejscu wspomnieć np. o aplikacji Voxer – rozwiązaniu dla osób, które nie lubią pisać, a nie mają czasu na długie rozmowy telefoniczne. Dzięki temu oprogramowaniu wiadomość jest nagrywana i przekazywana do adresata, który może ją sobie odsłuchać w dogodnym dla siebie czasie. Naturalnie program obsługuje również wiadomości w klasycznej formie (tekstowej lub obrazkowej). Warta uwagi jest także aplikacja Avocado, która służy do kontaktowania się tylko z jedną osobą, ale jej możliwości funkcjonalne są olbrzymie: można dzielić listy zadań, daty czy galerie zdjęć. To idealne rozwiązanie dla par.

Serwisy społecznościowe

Przy okazji komunikowania się ze znajomymi nie można nie wspomnieć o portalach społecznościowych, z których większość posiada swoją aplikację mobilną (najczęściej razem z widgetem). Oprogramowanie dla urządzeń przenośnych mają m.in. Twitter czy Facebook. Według portalu Re/Code z facebookowego Messengera na urządzeniach mobilnych korzysta 200 milionów osób na całym świecie. Dla użytkowników, którzy prowadzą bogate życie na portalach społecznościowych, ciekawym narzędziem będzie Kinoma Play. Jest to płatna (kosztująca niecałe 30 $) aplikacja, umożliwiająca obsługę różnych „społecznościówek” od FB i Twittera, przez YouTube, aż po Program dostępny jest na platformy Windows Mobile i Symbian.

Nawigacja

Czyli „komunikacja” w nieco innym ujęciu. Aplikacje tego typu wykorzystywane są niemal codziennie, zastępując nieporęczne mapy i plany. Przykład stanowić tu może mobilna wersja popularnych Map Google. Ciekawym narzędziem jest też aplikacja Jakdojade.pl. Ten darmowy program umożliwia sprawdzenie aktualnych rozkładów jazdy, stanowiąc jednocześnie dokładną wyszukiwarkę połączeń środkami komunikacji miejskiej.

Zakupy

Ostatnią grupę najczęściej wykorzystywanych aplikacji tworzą programy związane z m-commerce, czyli z zakupami przy pomocy urządzeń mobilnych. Warto zainteresować się tu ogólnymi serwisami, które oferują przykładowo kupony rabatowe do różnych sklepów dostępne na urządzenia przenośne (co jakiś czas takie rozwiązanie udostępnia np. McDonald's). Także same sklepy proponują swoim klientom interesujące i często innowacyjne rozwiązania zakupowe, np. aplikacja Zalando, poza standardową funkcjonalnością (zakupy, przeglądanie asortymentu), umożliwia wyszukiwanie ubrań na podstawie wgranego zdjęcia – znajduje podobny fason, kolor itp. Sprzedaż przez urządzenia mobilne zyskuje coraz większe znacznie, np. w I kwartale bieżącego roku prawie 40% odsłon na Zalando wykonano z urządzeń mobilnych.

Oczywiście przedstawione powyżej rodzaje aplikacji to tylko wierzchołek góry lodowej. Do równie często pobieranych programów dla urządzeń przenośnych (według badania Consumer Connection System (CCS) przeprowadzonego przez Isobar Mobile Polska i Aegis Media Polska) należą: komunikatory, serwisy społecznościowe, aplikacje użytkowe, gry oraz narzędzia sprawdzające pogodę. Dużym powodzeniem cieszą się również aplikacje umożliwiające szybką obróbkę zdjęć poprzez poprawę kontrastu, nasycenia kolorów lub dodanie elementów graficznych. Możliwości jest jednak znacznie więcej i każdy jest w stanie znaleźć dla siebie interesujące pozycje z najbardziej nawet nietypowych kategorii.

O autorze: Marcin Czajkowski Redaktor naczelny VideoTesty.pl. Jestem dinozaurem w świecie technologii. Pomimo profesji... jestem AntyGadżeciarzem. Kupowane produkty powinny być użyteczne, a nie modne. Dlatego skrupulatnie przyglądam się, w którym kierunku idą nowe trendy technologiczne.

Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Disqus

Oto najpopularniejsze aplikacje na Androidzie i iOS

Nowy raport sugeruje, że aplikacje zainstalowane przez producenta mogą mieć spory wpływ na ogólny odbiór smartfona. Okazuje się, że zarówno użytkownicy Androida, jak i iOS, często sięgają po domyślnie oprogramowanie.

Nie wszyscy lubią eksperymentować

Google Play i App Store wypełnione są milionami aplikacjami, które mogą zastąpić chyba wszystkie programy, które na start otrzymujemy wraz ze smartfonem. Wiele z nich cieszy się ogromną popularnością, a użytkownicy ciągle chwalą się listą zainstalowanego oprogramowania. Cóż, mimo tego, w statystykach najczęściej używanych apek niekoniecznie pojawiają się produkty zewnętrznych twórców, o czym już za chwilę.

Zanim przejdziemy do raportu, należy mieć na uwadze, że przeciętny użytkownik smartfona nie zawsze lubi eksperymentować. Wystarcza mu to, co dostaje od producenta. W związku z tym, niezwykle ważne jest preinstalowane oprogramowanie. Smartfon musi być prawie kompletnym urządzeniem już po pierwszym uruchomieniu, oferując aplikację pogody, wiadomości czy chociażby kalkulator.

Możemy narzekać, że Apple, Google, Microsoft czy Samsung instalują mnóstwo dodatków, ale właśnie tego oczekuje spore grono odbiorców. Nie chcą oni sami szukać narzędzi i aplikacji. Nie wynika to z lenistwa. Nie każdy po prostu chce spędzać czas na testowaniu 5 aplikacji pogody, 10 przeglądarek internetowych czy 7 budzików.

Najpopularniejsze aplikacje na Androidzie i iOS

Jak wynika z badania Comscore, przedstawiającego najpopularniejsze aplikacje, wielu użytkowników niezbyt chętnie szuka alternatyw dla podstawowych apek, takich jak pogoda, kalkulator czy aparat. Zazwyczaj korzystamego z tego, co dostarczył producent smartfona.

Najpopularniejsze aplikacje (fot. The Verge)

Wśród pierwszych 20 aplikacji na iOS aż 75% zostało stworzonych przez Apple. Natomiast na Androidzie 60% z 20 apek jest autorstwa Google. Trzeba przyznać, że przewaga nad oprogramowaniem firm trzecich jest naprawdę ogromna.

Wysoko w rankingu znajduje się Facebook, ale wynika to z dużej popularności tego serwisu społecznościowego. Nie powinno więc dziwić, że Messenger czy główna aplikacja Facebooka są jednymi z chętniej instalowanych przez użytkowników. Tym bardziej, że Apple i Google nie mają w swoim portfolio własnego serwisu społecznościowego.

Organizacje antymonopolowe często zarzucają Apple i Google wykorzystanie swojej pozycji do promowania własnych usług. Opisywany raport potwierdza, że faktycznie tak jest. Z drugiej strony, czy faktycznie możemy coś z tym zrobić? Oczywiście można zmusić firmy, aby iOS i Android pozwalały wybrać oprogramowanie przy pierwszych uruchomieniu. Wątpię jednak, aby było to oczekiwane rozwiązanie przez większość osób. Wielu użytkowników chce urządzenia gotowego do pracy prawie od razu po wyjęciu z pudełka. Natomiast decydowanie, czy wolą Safari czy Firefoxa, iMessage czy Signala, Gmaila czy Outlooka lub wybieranie spośród 10 aplikacji pogody, mogłoby okazać się wyjątkowo irytującym doświadczeniem.

Aplikacje mobilne: statystyki użytkowania aplikacji, które Cię zaskoczą

Aplikacje mobilne – jakie są preferencje użytkowników?

Według statystyk w 2019 r. pobrano aż 204 miliardy aplikacji. Jeżeli przeciętny użytkownik posiada w telefonie 40 aplikacji, a 89% swojego czasu dzieli zaledwie na 18 z nich, to ponad połowa aplikacji pozostaje nieużywana. Jak to rozumieć?

W telefonach milenialsów znaleźć można około 67 aplikacji zainstalowanych w telefonie, ale używanych jest jedynie 25 z nich. Z tego wynika, że wraz ze wzrostem grupy wiekowej maleje liczba zainstalowanych aplikacji, w porównaniu z przedstawicielami innych grup.

Aplikacje mobilne – wiek użytkowników w statystykach

Jak łatwo się domyślić, młodzi dorośli spędzają więcej czasu w telefonie, niż przedstawiciele starszych grup wiekowych. Są również bardziej aktywni w użytkowaniu aplikacji mobilnych.

Spadek użycia telefonu (a w tym rozmaitych aplikacji) można uznać za ciągły proces w przypadku starszych grup demograficznych. Przy czym warto nadmienić, że osoby w wieku 65+ bardzo niewiele czasu poświęcają aplikacją. Zwykle jest to 51,4 godzin miesięcznie lub niecałe 1,5 godziny dziennie.

Google Play: Jakie aplikacje są używane najczęściej?

Kategorie aplikacji mobilnych nieustannie podlegają licznym rozgałęzieniom, mnożą się również wraz z zapotrzebowaniem. Badanie przeprowadzone przez Simform pokazują co następuje:

58% użytkowników potwierdza, że najczęściej używa aplikacji społecznościowych, komunikatorów i gier

Kategorie aplikacji wykorzystywane w mniej niż 4% to między innymi: podróże, mapy, e-commerce i finanse

75% respondentów przyznało, że 5 najpopularniejszych kategorii aplikacji, to takie, których aktywnie używają na co dzień

Jak użytkownicy używają aplikacji mobilnych?

Telefony komórkowe weszły w nasz codzienny tryb życia. Używamy ich do rozrywki, pracy, a także korzystamy z aplikacji umożliwiających przemieszczanie się (od kupna biletu na autobus czy pociąg, po wynajem roweru lub samochodu). Telefon jest z nami wszędzie, nierzadko również w toalecie. Dlatego czas i miejsce użytkowania urządzeń mobilnych, odgrywają tak ważną rolę w definiowaniu kontekstu, w jakim są one używane.

Zmienia się nie tylko lista aplikacji zainstalowanych w telefonie, ale również sposób trzymania, czy dotykania urządzenia. Wszystko zależy od niezbędnych danych wejściowych i ich pozycji na ekranie. Kiedy użytkownicy zmieniają sposób trzymania telefonu? Np. podczas otwierania drzwi, spacerowania, noszenia dziecka, robienia zakupów, zamawiania taksówki, czy nawet w czasie oczekiwania na linii.

Aplikacja mobilna – gdzie się podział Twój czas?

Badania przeprowadzone przez Simform wykazały, że użytkownicy najwięcej czasu spędzają w aplikacjach społecznościowych, a także w grach i komunikatorach. Nie są to może najbardziej zaskakujące dane, ale w porównaniu z popularnością aplikacji, można się jednak zdziwić.

Choć aplikacje detaliczne i aplikacje typu e-commerce swoją popularność opierają na potrzebach (zaledwie 2,6%), to ich użycie w ciągu kilku minut jest bardzo wysokie. Użytkownik potrzebuje czasu na podjęcie decyzji o zakupie, czy poszukaniu odpowiednich kodów promocyjnych. Podobnie sprawa wygląda w aplikacjach z kategorii muzyka, czy finanse.

Gdzie najczęściej używamy urządzeń mobilnych?

Można powiedzieć: wszędzie. Jednak jest to odpowiedź dość zdawkowa, dlatego warto przyjrzeć się statystyce i zobaczyć, jak to wygląda procentowo:

91% ludzi najczęściej używa urządzeń mobilnych

83% w czasie porannej lub wieczornej toalety

73% podczas jedzenia obiadu

72% w pracy

79% w czasie spotkań z rodziną i przyjaciółmi

63% podczas robienia zakupów

78% w czasie oglądania telewizji

74% w czasie innych czynności wykonywanych podczas dnia

Aplikacje mobilne a pandemia – życie w telefonie

W wyniku wybuchu pandemii COVID-19 i lockdownów, nie tylko więcej czasu spędziliśmy w domach, ale również zaczęliśmy aktywniej korzystać z Internetu. Na skutek tych wydarzeń, wzrosło również zapotrzebowanie na aplikacje mobilne. W statystykach Apple App Store, czy Google Play wyraźnie widać globalny wzrost rynku aplikacji.

Według analiz przeprowadzonych przez BuyShares, użytkownicy urządzeń wyposażonych w system Android, pobrali w minionym roku aż o 29% więcej aplikacji niż w roku poprzedzającym. Podobne wzrosty można zaobserwować także w statystykach dla urządzeń z systemem iOS. Dlatego, jeśli masz w planach stworzenie aplikacji, dobry projekt to nie wszystko. Żeby nie zginąć w gąszczu App Store’a czy Google Play, należy zapewnić danej aplikacji możliwie jak największą rozpoznawalność.

Lockdown i mobilne prosperity

Drugi kwartał 2020 roku przyniósł rekordowe zrosty pobrań aplikacji mobilnych, a w tym również regularnej konsumpcji i wydatków. Względem poprzedniego sezonu, użycie aplikacji wzrosło o 40%, to z kolei przełożyło się na 200 mld godzin korzystania z aplikacji mobilnych w samym kwietniu.

Prym wiodły głównie aplikacje gamingowe, ale również aplikacje fitness oparte na szeroko pojętej grywalizacji. Zamknięte siłownie i kluby sportowe doprowadziły do tego, że użytkownicy jeszcze bardziej zaczęli się interesować sportowymi aplikacjami mobilnymi. Warto nadmienić, że rynek aplikacji w polskich realiach nie odbiega znacznie od standardów globalnych. Kiedy użytkownikom brakuje fizycznych możliwości (np. pójście na siłownię, czy fitness) poszukują wsparcia w technologii.

Da Vinci Studio: aplikacje mobilne to nasza specjalność

W Da Vinci Studio wspieramy szeroko pojęty rozwój Twojego biznesu. Specjalizujemy się między innymi w aplikacjach mobilnych, dopasowanych do potrzeb Klienta. Zawsze dobieramy optymalne narzędzia, aby w pełni zaspokoić wszystkie Twoje potrzeby i cele. Tworzymy aplikacje zapewniając odpowiednie wsparcie – nasze produkty nie giną w zgliszczach Apple App Store, czy Google Play.

Wloszczowska Maja
Wloszczowska Maja

Leave a Comment