Najpopularniejsze aplikacje mobilne na przełomie 2020/21

Obserwowanie statystyk instalacji aplikacji mobilnych niewątpliwie daje odbiorcy ogromną ilość informacji. Ukazują trendy panujące w branży mobile – kraje pochodzenia aplikacji, platformę, gatunek, ustawienia i styl grafiki. Na podstawie korelacji danych możemy określić niszę na rynku mobile. W 2020 roku był innym niż wszystkie, pandemia COVID – 19 spowodowała, że praktycznie całe życie przeniosło się do sieci.

Aplikacje randkowe

Młodsi użytkownicy uciekają do aplikacji randkowych, według Sensor Tower młodzi internauci napędzają rozwój aplikacji społecznościowych, również aplikacji randkowych takich jak Badoo czy Tinder. Niewątpliwie izolacja oraz pozostanie w domach narodziło wśród odbiorców potrzebę kontaktu i bliskości. W pierwszych trzech kwartałach 2020 roku czołowe aplikacje randkowe w Stanach Zjednoczonych odnotowały, że średni wiek użytkowników spadł do najniższego poziomu od trzech lat.

Aplikacje inteligentnego domu

W 2020 roku konsumenci spędzali w domu więcej czasu niż kiedykolwiek, pokoje dzienne zamieniły się w sale lekcyjne oraz biura. W związku z pandemią spora część internautów była zmuszona zmienić swój styl życia. Akcja „zostań w domu” spowodowała nagły wzrost pobrań programów do inteligentnego domu. Aplikacje smart home w ubiegłym roku osiągnęły 151 milionów pobrań na całym świecie. Google Home i Amazon Alexa były najczęściej pobieranymi aplikacjami w tym segmencie, gromadząc odpowiednio 60 milionów i 36 milionów instalacji.

Aplikacje finansowe

Narzędzia zarządzania finansami osiągnęły blisko 5 miliardów instalacji. Zestawione dane z 2020 roku do 2019 roku ukazują, że programy cechują się 25 procentowym wzrostem pobrań, na czele z aplikacjami płatniczymi, takimi jak Google Pay oraz Pay Pal. Software z kryptowalutami odnotowały gwałtowny wzrost popularności znacznie przewyższający wzrost innych podkategorii finansowych. W przypadku najpopularniejszych aplikacji kryptowalutowych ich instalacje wzrosły o ponad 200 procent w sierpniu 2020 roku w porównaniem z początkiem roku i pozostały znacznie powyżej innych podkategorii pod względem wzrostu.

Wydatki konsumentów na aplikacje mobilne w 2020 roku osiągnęły nowy poziom. Podobnie jak przychody generowane z subskrypcji. Z badań Eurostatu wynika, że Polacy nie są chętni do kupowania treści on-line, zaledwie 5% użytkowników dokonuje mikropłatności w Internecie. Pod względem zamawiania treści on-line na rynku europejskim przodują kraje, takie jak Norwegia – 45%, Zjednoczone Królestwo – 39%, Islandia – 37%. Niewątpliwie pandemia COVID – 19 przyśpieszyła ten trend na polskim rynku mobile.

Najbardziej dochodową aplikacją w 2020 roku niezwiązaną z grami był Tik Tok. W trendzie globalnym aplikacja ta zarobiła blisko 142 miliony USD, co stanowi 3,3 krotność przychodów porównując rok 2020 do 2019. Około 86 procent przychodów Tik Tok ‘a pochodziło z Chin, a następne 7 procent ze Stanów Zjednoczonych i 2 procent z Turcji. YouTube był drugą najlepiej zarabiającą aplikacją na świecie niezwiązaną z grami. Przychody pod koniec 2020 roku wynosiły blisko 95 milionów USD brutto, co stanowi 57- procentowy wzrost w stosunku do 2019 roku. Około 52 procent przychodów You Tube ’a pochodziło ze Stanów Zjednoczonych, a następne 13 procent z Japonii. Na kolejnych miejscach plasują się takie aplikacje jak Tinder, Disney +, Tencent Video.

W przeszłości konsumenci wydawali więcej w App Store niż w sklepie Google. To samo dotyczy aplikacji na subskrypcję. Na całym świecie 100 najpopularniejszych aplikacji subskrypcyjnych w App Store wygenerowało 10,3 mld USD przychodu w 2020 roku – o 32 procent więcej niż w roku 2019. Google Play odnotował w poprzednim roku 2,7 mld USD przychodu, co oznacza wzrost o 42 % w stosunku do 2019 roku. Alphabet zajął pierwsze miejsce pod względem wydatków na subskrypcje, zarówno na świecie jak i w Stanach Zjednoczonych. You Tube był liderem w zakresie aplikacji subskrypcyjnych w obu sklepach.

W styczniu 2021 roku Telegram był najczęściej pobieraną aplikacją niezwiązaną z grami na świecie. Z ponad 63 milionami instalacji, 3,8 razy większą niż w styczniu 2020 r. Najwięcej pobrań odnotowano w Indiach (24%) oraz w Indonezji (10%). Tik Tok był w zeszłym miesiącu był drugą najczęściej instalowaną aplikacją niezwiązaną z grami na świecie, z blisko 62 milionami instalacji. Signal, Facebook i WhatsApp zamknęły pięć najczęściej instalowanych aplikacji niezwiązanych z grami na całym świecie w tym miesiącu.

Niewątpliwie 2020 rok był okresem silnego rozkwitu dla branży mobile. Pandemia COVID – 19 wymusiła nowe formy komunikacji. Jak dotąd używane sporadycznie platformy spotkań on-line, stały się podstawową przestrzenią dla pracy wielu z nas.

google play zakupy aplikacji

13.01.2020, Mateusz Popielak Artykuły

Jeśli lubisz dostosowywać swoje urządzenie w pełni do swoich wymagań, na pewno masz jakieś ulubione aplikacje. Dzisiaj przedstawię 6, bez których nie mogę się obejść. Każdy z nas ma zestaw aplikacji, które muszą znaleźć się na jego smartfonie. W wielu wypadkach są to po prostu Social Media, czy agregatory informacji. W tym wypadku skupię się jednak na

Sprawdź jak reklamować aplikacje mobilne – POZNAJ 6 sposobów

Niestety niewielki odsetek aplikacji ma szansę na sukces. Według badań Spicy Mobile we wrześniu 2020 roku 74% użytkowników urządzeń mobilnych miało zainstalowaną na swoim smartfonie przynajmniej jedną aplikację zakupową. Poza tym większość tego typu programów jest otwierana tylko raz – zaraz po instalacji, następnie użytkownicy o nich zapominają. W jaki sposób przekonać klientów do regularnego korzystania z aplikacji? Co zrobić by konsumenci je chętnie pobierali? Jak ważna jest reklama aplikacji? Jak promować aplikacje mobilne? O tym w poniższym artykule. #wiemyjak

Myśl jak swój klient

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez CBOS w 2021 roku z telefonów komórkowych korzystało 96% dorosłych Polaków. Zdecydowana większość używała smartfona (78%). To około 24 mln potencjalnych klientów, których można w miarę precyzyjnie pogrupować pod względem nie tylko wieku, płci czy zainteresowań, ale i geolokalizacji. Możemy dotrzeć do osób, które nie tylko lajkują posty Lewandowskiej, a faktycznie regularnie chodzą na zajęcia fitness. Staramy się przewidywać potrzeby klientów i wysyłać komunikaty do specyficznych odbiorców na podstawie ich rzeczywistych zachowań. Współczesny marketing daje ogromne pole do popisu, jednak konkurencja na rynku aplikacji mobilnych w Polsce jest bardzo duża. W 2020 roku użytkownicy samego Androida mieli możliwość pobrania ponad 3 mln aplikacji, natomiast w App Store w 2022 roku jest dostępnych ponad 3,5 mln aplikacji. Ta liczba cały czas rośnie. Aby przebić się przez konkurencję, dotrzeć do potencjalnych użytkowników i zachęcić ich do pobrania i aktywnego korzystania z aplikacji, należy zainwestować w efektywny marketing. Reklama aplikacji jest bardzo ważna, ale przede wszystkim trzeba określić jej cel.

Zrozum oczekiwania odbiorców

Podczas planowania strategii marketingowej należy wziąć pod uwagę czy zależy nam na ilości instalacji aplikacji, czy również na zaangażowaniu użytkowników. Wiele aplikacji jest pobieranych pod wpływem impulsu, otwieranych raz, a później zapominanych. Są firmy, którym to wystarczy – u nich ilość pobrań aplikacji odgrywa najważniejszą rolę. Kampanie zwiększające zaangażowanie różnią się od tych, które mają za zadanie tylko zwiększenie ilości instalacji. Powinny przypominać o aplikacji osobom, które już ją pobrały, skupiać się na rozpoznawalności brandu, pokazywać użyteczność. Taka aplikacja potrzebuje też wsparcia technicznego, na pewno znajdą się użytkownicy, którzy będą mieli wiele pytań. To wszystko wiąże się z inaczej prowadzonymi mediami społecznościowymi. Z inną strategią. Dlatego na początku należy się zastanowić jaki cel chcemy osiągnąć, co komunikować i jak to się ma do oczekiwań klientów. Kolejny krokiem będzie dotarcie do zainteresowanych.

Reklama aplikacji mobilnej i jej rodzaje

Dwa podstawowe typy reklam aplikacji mobilnych, to reklamy:

Promujące ich instalację ,

Reklamy angażujące użytkowników,

Przy czym większą popularnością cieszą się te pierwsze. Celem tych reklam jest, najprościej mówiąc, zwiększenie liczby pobrań. Są one dostosowywane automatycznie, a każda z nich wyposażona jest w przycisk „Instaluj” oraz link prowadzący do aplikacji w sklepie. Reklamy te mogą być wyświetlane w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej oraz w YouTube. W zakresie tego typu reklam dostępne są trzy formaty: reklama standardowa (tekstowa), graficzna oraz wideo.

Drugi rodzaj to reklamy angażujące pozyskanych już wcześniej użytkowników aplikacji. Mają one zachęcać ich do powrotu do niej oraz wykonania pożądanych działań. Najczęściej tego typu reklamy aplikacji mobilnej zawierają przycisk z wezwaniem do działania oraz posiadają link prowadzący bezpośrednio do aplikacji. Użytkownicy mogą zatem otworzyć aplikację bezpośrednio z poziomu reklamy. Jeśli natomiast reklama aplikacji zostanie wyświetlona użytkownikowi, który nie zainstalował jeszcze aplikacji, przed uaktywnieniem takiego linku otrzyma komunikat o możliwości pobrania oprogramowania. Reklamy te mogą być wyświetlane tylko w sieci wyszukiwania oraz sieci reklamowej, a dostępne w ich zakresie formaty to reklamy standardowe oraz graficzne.

Poznaj 6 sposobów na reklamę aplikacji mobilnej

Znajdź sposób na dotarcie do konsumentów. Dlaczego klienci pobierają aplikacje? Bo te wydają im się pomocne przy konkretnym zadaniu, ułatwiają codzienne funkcjonowanie. Użytkownicy zwykle decydują się na instalację, dzięki rekomendacji znajomych. Kolejnym powodem jest interesująca promocja aplikacji czy odnalezienie jej za pomocą wyszukiwarki internetowej.

Jest kilka sposobów na dotarcie do konsumentów z aplikacją mobilną

1. Zwiększ widoczność aplikacji dzięki ASO

App Store Optimization jest rozwiązaniem poprawiającym pozycję aplikacji w sklepie. Są to działania, które zwiększają widoczność aplikacji. Co prawda, sklepy różnią się od siebie, ale jest kilka działań, które na pewno poprawią pozycję apki. Należy pamiętać o właściwym doborze słów kluczowych, tytule aplikacji, zachęcającym opisie, oryginalnej i wyróżniającej się ikonie. Pozytywnie odbierane są zrzuty z ekranu aplikacji, które ilustrują użytkownikowi działanie. Bardzo ważne są również komentarze i opinie – toteż warto o nie zadbać. Z badań wynika, że ocena aplikacji wpływa na ilość instalacji.

2. Reklama aplikacji i content marketing

Teksty mogą sprzedawać, content może pozyskiwać leady. Planując promocję aplikacji mobilnej nie sposób ominąć content marketingu. Jest wiele rozwiązań, które można zastosować. Należy zastanowić się, co chcemy komunikować i do kogo. A następnie w jaki sposób to zrobimy. Wiele firm inwestuje w blogi. To bardzo dobre rozwiązanie, jednak wymaga sporych nakładów systematycznej pracy, pomysłu i najlepiej przypisanej do tego zadania konkretnej osoby lub firmy zewnętrznej. Prezentowane treści muszą być jakościowe. Artykuły na portalach zewnętrznych zwiększają rozpoznawalność aplikacji i pomagają w dotarciu do odbiorców. W przypadku aplikacji warto inwestować w recenzje oraz wszelkiego rodzaju nagrody. One szczególnie przekonują odbiorców do instalacji oraz korzystania z aplikacji.

3. Wybierz płatne reklamy Google Ads

Dzięki zasięgowi Google można dotrzeć do potencjalnych klientów, gdziekolwiek się znajdują. Reklama w Google obejmuje reklamę aplikacji w sklepie, reklamę w sieci wyszukiwania – na którą decyduje się wielu specjalistów, reklamę w sieci reklamowej czy wideo. Reklamy w wyszukiwarce dostarczają dobrych jakościowo użytkowników. Google pozwala na inteligentne targetowanie reklam, które są automatycznie wyświetlane tylko w urządzeniach kompatybilnych. Płatne wyniki wyszukiwania na pewno są dobrym sposobem na dotarcie do grupy docelowej.

Head of Performance Marketing and UX & Web Analytics Sławek Węgliński: W Google najszybszym sposobem reklamy aplikacji, będzie skorzystanie z Uniwersalnej Kampanii Promującej Aplikację, pozwala ona na reklamę zarówno w wyszukiwarce jak i sieci reklamowej. Możemy tam ustawić docelowy CPA, a więc koszt instalacji, co pozwoli nam kontrolować i zachować opłacalność kampanii. Jeśli już korzystamy z reklamy w wyszukiwarce, warto również rozważyć dodanie do reklam rozszerzenia aplikacji.

Aby koszty były zoptymalizowane, a kampania nie wymknęła się spod kontroli warto w tym przypadku nawiązać współpracę właśnie ze specjalistą PPC.

4. Promocja aplikacji? Zainwestuj w social media

Są dwa sposoby na to jak social media mogą pomóc w promocji aplikacji – podzielmy je na działania płatne i bezpłatne. Facebook Ads, Instagram, Linkedin, Twitter dają ogromne pole do popisu reklamodawcom. Banery reklamowe w różnych miejscach, targetowanie do konkretnych ściśle określonych grup przynoszą oczekiwane efekty. Jednak są to działania płatne i choć manager reklam wydaje się narzędziem przystępnym, należy wiedzieć, jak zoptymalizować taką kampanię by realizowała określone cele, a nie pochłonęła całego budżetu.

Jak bezpłatnie promować aplikacje w social mediach? Jest na to kilka sposobów. Instagram potrzebuje przede wszystkim jakościowych grafik, Twitter newsów z branży, Facebook regularnie prowadzonego profilu. Oczywiście taka promocja wymaga czasu, zaangażowania oraz przede wszystkim dobrego pomysłu.

Lepiej angażować się w działania płatne czy bezpłatne w social mediach? Jaka reklama aplikacji najlepiej działa? Na pewno kampanie płatne przynoszą szybciej efekty i mają szersze dotarcie. Z drugiej strony działania bezpłatnie pozwalają zaangażować społeczność. Właściwie prowadzone social media i trafne reklamy promują aplikacje, stąd warto podczas tworzenia strategii marketingowej wziąć social media pod uwagę.

5. Nawiąż kontakt z influencerami

W przypadku reklamy aplikacji dużą rolę grają polecenia. W tym przypadku doskonale sprawdzi się influencer marketing. Polecać mogą znajomi albo influencerzy. I do tych drugich warto się zgłosić po rekomendacje. Opłaca się wziąć pod uwagę szczególnie mikroinfluencerów, którzy cieszą się dużą lojalnością swoich odbiorców, a koszt współpracy z nimi nie jest tak wysoki. Wybierając influencera warto sprawdzić jego oglądalność, średni czas trwania sesji, częstotliwość publikacji, zaangażowanie odbiorców oraz demografię. Musimy być przekonani, że jego obserwatorzy to nasza grupa docelowa. Że to do tych osób chcemy dotrzeć z komunikatem. Za influencerem przemawia jego autentyczność i szczerość, taka osoba jest blisko odbiorcy i ma realny wpływ na jego decyzje zakupowe. Rekomendacje w przypadku instalacji aplikacji mają kluczowe znaczenie, stąd w tej branży, poleca się współpracę z influencerem, która jeśli będzie właściwie poprowadzona, przyniesie długofalowe zyski.

6. Może Real -Time Marketing? On naprawdę działa!

Real-Time Marketing to sposób na reklamę aplikacji mobilnych. Real-Time Marketing reaguje w czasie rzeczywistym na aktualne zdarzenia i zachowania konsumentów. Marketing czasu rzeczywistego wymaga zaangażowania, pomysłu i refleksu, ale można się do niego przygotować, przeglądając np. kalendarz wydarzeń, świąt, planowanych dużych eventów. W końcu dużo wcześniej wiadomo kiedy odbędzie się wręczanie Oskarów, Mundial czy Święta Bożego Narodzenia. Każda okazja jest dobra, liczy się tylko pomysł. My na przykład powiązaliśmy święta z aplikacjami mobilnymi. Przygotowaliśmy humorystyczną infografikę, którą reklamowaliśmy na Facebooku kampanią płatną oraz zastosowaliśmy marketing szeptany.

Teoretycznie aplikacje mają niewiele wspólnego ze świętami, a my wydając 200 zł na reklamę i poświęcając jeden dzień na marketing szeptany jednej osoby, spowodowaliśmy, że niemal 10 tysięcy osób zobaczyło post, mieliśmy ponad 230 tysięcy wyświetleń, ponadto dzięki tym działaniom uzyskaliśmy zapytania o naszą ofertę. To dowód na to, że w marketingu warto myśleć nieszablonowo!

Reklamy aplikacji w Google Ads

Kampanie Google Ads promujące aplikację to temat, któremu warto przyjrzeć się jeszcze bliżej — dlaczego? W tego rodzaju kampaniach (w odróżnieniu od większości kampanii Google Ads) nie musisz projektować poszczególnych reklam, Google zrobi to za Ciebie! Wykorzystując Twoje propozycje grafik czy tekstów.

Promocja aplikacji mobilnej – miejsca dystrybucji reklamy

Większość kampanii promujących aplikacje mobilne to podtypy kampanii reklamowych. To, co należy zrobić przed ich uruchomieniem, to podjąć decyzję dotyczącej tego, gdzie chcesz promować swoją aplikację. Do dyspozycji jest:

Sieć wyszukiwania (wyszukiwarkę Google oraz partnerów w sieci wyszukiwania),

Sieć reklamowa (tu również inne aplikacje, mobilne portale informacyjne, blogi i inne witryny dzielące się powierzchnią reklamową).

YouTube — warto dodać, że w przypadku YouTube kierowanie reklam odbywa się na zasadzie mechanizmów analogicznych do sieci reklamowej, a więc z wykorzystaniem m.in. odpowiednich słów kluczowych, zainteresowań użytkowników czy ich danych demograficznych.

Reklama aplikacji mobilnej – jak powinieneś zacząć?

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w Google Ads dostępnych jest kilka formatów reklam. W zależności od tego, w jakiej sieci będziesz chciał wyświetlać reklamy, których celem będzie promocja aplikacji mobilnych oraz jaki typ kampanii wybierzesz, ustawienia zostaną odpowiednio zoptymalizowane, a Google Ads będzie automatycznie generował formaty wyświetlanych reklam. Nie trzeba zatem projektować pojedynczych reklam, gdyż system dostosuje ich kreacje automatycznie.

Główne zadanie polega tu jedynie na stworzeniu tekstu reklamowego oraz wskazaniu kilku niezbędnych informacji, których wymaga promocja aplikacji mobilnej. Można również opcjonalnie dodać link do filmu w YouTube, dzięki czemu reklamy będą mogły wyświetlać się także w tej usłudze.

Istotne jest też zdefiniowanie limitu, czyli stawki docelowego CPI, który obliczany jest na podstawie kosztu instalacji naszej aplikacji. Ten z kolei wynika z częstotliwości wyświetlania naszych reklam oraz związanych z tym opłat. Na początku ważne jest też określenie języków i lokalizacji, na które kierowana będzie reklama.

Skuteczna reklama aplikacji — pamiętaj o optymalizacji

Pamiętaj, że każda dobra kampania wymaga optymalizacji. „Uniwersalne kampanie promujące” można na trzy sposoby optymalizować:

skupienie się na pozyskiwaniu większej liczby instalacji,

skupienie się na zwiększeniu liczby działań w aplikacji,

skupienie się na zwiększeniu wartości działania w aplikacji.

Skuteczna reklama aplikacji wymaga pracy. Pamiętaj, aby śledzić ilość instalacji aplikacji i aktywność w nich. Warto określić typ użytkowników, jakich chcesz pozyskać, na podstawie bieżącego celu

Koszty reklamy w aplikacji mobilnej

Reklama aplikacji mobilnych w aplikacjach? Takie rozwiązanie ma naprawdę wiele plusów (np. docieranie do odbiorcy, który przez swoje wcześniejsze wybory może być zainteresowany Twoją aplikacją). AdMob to usługa, dzięki której Google pomaga zarabiać na aplikacjach. Platforma AdMob pozwala na umieszczanie reklam w aplikacjach, a korzystanie z niej jest bezpłatne. AdMob automatycznie wyświetla reklamy, jednak właściciele aplikacji mają możliwość kontroli reklam, mogą:

Blokować reklamy pochodzące od określonych reklamodawców,

Ograniczać reklamy z konkretnych kategorii,

Wyświetlać odbiorcom reklamy atrakcyjne i trafne ze względu na ich zainteresowania,

Dostosować wygląd reklam, tak aby pasowały do ich aplikacji,

Koszty reklam umieszczanych w aplikacjach są zmienne, ponieważ jako reklamodawca płacisz różne kwoty za poszczególne rodzaje reklam. Jednak pamiętaj, że właściciel aplikacji, w której chcesz umieścić swoją reklamę może ustawić minimalne wartości eCPM w AdMob. Jeśli ustawi minimalny eCPM na 1 zł, AdMob będzie wyświetlał w jego aplikacji jedynie reklamy na poziomie 1 zł lub wyższym. Modele rozliczeń reklamy internetowej regulują koszy reklamy w aplikacji mobilnej (oraz innych miejscach dystrybucji reklamy). Jeśli chcesz rozpocząć reklamę w aplikacji mobilnej, zapoznaj się z nimi, by poznać przykładowe stawki, jakie będziesz musiał zapłacić w różnych typach reklam.

Zyskaj niskim nakładem aż 10% wyższe zyski

Personalizowane reklamy przynoszą zwykle 10% wyższe zyski niż te bez targetowania. Podsumowując – jest wiele sposobów na dotarcie do użytkowników z reklamą aplikacji, ale najważniejsze jest to, by komunikować do tych osób, które faktycznie są zainteresowane Twoim produktem. Przekaz reklamowy oparty na realnych potrzebach klienta ma większą siłę przebicia. Według portalu Mobile Marketing aż 80% konsumentów decyduje się na skorzystanie z oferty na podstawie personalizowanych komunikatów. Ale to już warto zostawić specjalistom od reklamy internetowej.

Postaw na specjalistów i zgłoś się do nas.

#wiemyjak wypromować Twoją aplikację

Wloszczowska Maja
Wloszczowska Maja

Leave a Comment